Uchwała Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego
z dnia 27 września 2019 r.
w sprawie przepisów wykonawczych do regulaminu studiów
Na podstawie uchwały Senatu Uniwersytetu Wrocławskiego nr 94/2019 z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie regulaminu studiów w Uniwersytecie Wrocławskim, Rada Wydziału Nauk Społecznych uchwala, co następuje:
par. 4 ust. 1 pkt 12
- Za zgodą prowadzącego zajęcia student ma prawo do uzyskiwania zaliczeń i zdawania egzaminów w terminach wcześniejszych niż przewiduje plan studiów, o ile spełni wszystkie warunki przewidziane w sylabusie przedmiotu (ponadto uiści odpowiednie opłaty za usługi edukacyjne, jeśli są wymagane). Formę i termin zaliczenia lub egzaminu ustala prowadzący zajęcia. Egzamin w terminie wcześniejszym niż przewiduje plan studiów traktowany jest jako egzamin podstawowy (zgodnie z § 29 ust. 5).
- Student może ubiegać się o Indywidualną organizację studiów (IOS), jeśli w formie pisemnej zwróci się do Dziekana WNS. Uzasadniony i udokumentowany wniosek, zaopiniowany przez właściwego Dyrektora Instytutu/Katedry, należy złożyć do Dziekanatu WNS nie później niż 10 dni roboczych od rozpoczęcia semestru. Indywidualna organizacja studiów (IOS) przyznawana jest na jeden semestr i pozwala na indywidualne ustalenie sposobów realizacji efektów uczenia się przewidzianych dla danego modułu studiów (zajęcia lub grupy) oraz indywidualne ustalenie formy i terminu weryfikacji efektów uczenia się (egzaminów, zaliczeń).
O IOS może ubiegać się:
1) student wychowujący dziecko,
2) student studiujący jednocześnie na dwóch kierunkach lub specjalnościach,
3) student przyjeżdżający do Uczelni w ramach wymiany międzyuczelnianej,
4) student powracający do Uczelni po wymianie międzyuczelnianej,
5) student ze stwierdzoną niepełnosprawnością,
6) student będący w innej szczególnej sytuacji, pod warunkiem jej pisemnego uzasadnienia.
par. 4 ust. 1 pkt 13
- Student może ubiegać się o indywidualny program i plan studiów (IPS), jeśli w formie pisemnej zwróci się do Dziekana WNS. Uzasadniony i udokumentowany wniosek, zaopiniowany przez właściwego Dyrektora Instytutu (Kierownika Katedry) oraz opiekuna naukowego wraz projektem IPS, należy złożyć do Dziekanatu WNS nie później niż 10 dni roboczych od rozpoczęcia semestru.
- O IPS może wnioskować student, który ukończył pierwszy rok studiów pierwszego stopnia lub pierwszy semestr studiów drugiego stopnia i uzyskał średnią ocen ze wszystkich zaliczonych semestrów co najmniej 4,5.
- W uzasadnionych przypadkach, o IPS może ubiegać się student ze stwierdzoną niepełnosprawnością.
- Dyrektor/Kierownik jednostki w porozumieniu z Dziekanem i studentem wskazuje opiekuna naukowego dla studiującego według IPS. Opiekunem naukowym może być pracownik WNS posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
- Student wraz z opiekunem ustalają indywidualny program studiów, w tym plan studiów tak, by spełniał wymagania wynikające z efektów uczenia się na danym kierunku i etapie studiów. W planie mogą zostać ujęte przedmioty ponadprogramowe realizowane poza właściwym dla studenta kierunkiem studiów.
- Zasady realizacji zajęć objętych IPS należy każdorazowo uzgadniać z prowadzącym je nauczycielem akademickim, nie później jednak niż 14 dni od rozpoczęcia zajęć.
- Indywidualny program i plan studiów, zatwierdzony przez Dziekana, może być zmieniony w wyjątkowych sytuacjach, np. wycofania zajęć z oferty, braku miejsc na zajęciach, itp.
- IPS przyznawany jest na pełny rok akademicki.
par. 19 ust. 3
Jeśli liczba zgłoszeń na zajęcia przekracza maksymalny limit uczestników w grupie, o przyjęciu do danej grupy decyduje Dziekan WNS na wniosek właściwego Dyrektora Instytutu (Kierownika Katedry).
par. 35 ust. 2
- Minimalna liczba punktów kredytowych, jaką student musi uzyskać, aby otrzymać zgodę na wpis warunkowy na następny semestr, wynosi 10 ECTS. Sumaryczny deficyt punktów ECTS w toku studiów ustala się na poziomie do 20 punktów kredytowych.
- Dla studentów, którzy rozpoczęli studia przed rokiem akademickim 2019/2020, określa się 10 ECTS jako minimalną liczbę punktów kredytowych, jaką student musi uzyskać, aby otrzymać zgodę na wpis warunkowy na następny semestr. Nie określa się dopuszczalnego sumarycznego deficytu punktów ECTS.
- W przypadkach opisanych w pkt. 1 i 2 student jest wpisany na semestr wyższy, chyba że złożył w terminie 7 dni od zakończenia sesji poprawkowej pisemną rezygnację z kontynuowania studiów na wyższym semestrze lub rezygnację ze studiów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan na pisemny wniosek studenta.
par. 36 ust. 2
- Minimalna liczba punktów kredytowych, jaką student musi uzyskać, aby otrzymać zgodę na powtórny wpis na ten sam semestr, wynosi 8 ECTS.
- Sumaryczny deficyt punktów ECTS ustala się na poziomie do 22 punktów kredytowych.Niespełnienie tego warunku traktowane będzie jako brak postępów w nauce i może być podstawą do skreślenia z listy studentów.
par. 37 ust. 1 pkt 2
- Zmiana formy studiów może nastąpić wyłącznie w oparciu o pisemny wniosek wraz uzasadnieniem złożony przez studenta do Dziekana WNS.
- Wniosek w sprawie zmiany formy studiów student może złożyć po zaliczeniu dwóch semestrów studiów pierwszego lub drugiego stopnia, co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem kolejnego semestru/roku akademickiego. W szczególnych przypadkach, na pisemny wniosek studenta, Dziekan może ten termin przedłużyć.
- Zgoda na zmianę formy studiów ze studiów niestacjonarnych na studia stacjonarne może otrzymać student, którego średnia ocen ze wszystkich zaliczonych semestrów wynosi co najmniej 4,25.
- Przy wyrażeniu zgody na zmianę formy studiów ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne nie bierze się pod uwagę wymagania, o których jest mowa powyżej w pkt 2.
- W przypadku zmiany formy studiów student jest zobowiązany do uzupełninia różnic programowych, jeśli takie występują. W decyzji o zmianie formy studiów Dziekan wyznacza terminy i sposoby zaliczenia przedmiotów do uzupełnienia.
par. 42 ust. 4
Dziekan może odmówić zgody na reaktywację w sytuacji, gdy:
- Student nie złożył wniosku o reaktywację co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru/roku akademickiego.
- Student był już wcześniej reaktywowany na ten sam kierunek. W szczególnie uzasadnionych przez studenta przypadkach (np. zdrowotnych lub losowych) Dziekan może odstąpić od tej reguły i wyrazić zgodę na reaktywację.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r. Traci ważność uchwała Rady Wydziału Nauk Społecznych nr 88 z dnia 27 czerwca 2014 r.