A Ustaw małą czcionkęA+ Ustaw średnią czcionkęA++ Ustaw dużą czcionkę Zmień kontrast
wybierz język: EN
Przejdź do wyszukiwarki

Uniwersytet Wrocławski

Instytut Filozofii

Znajdujesz się w: Strona główna > Aktualności > Szkoła letnia "Environmental Philosophy" - relacja



Letak


W dniach 2-8 czerwca dr Magdalena Hoły-Łuczaj oraz dr Urszula Lisowska uczestniczyły wraz z grupą osób studiujących w Instytucie Filozofii w Environmental Philosopy Summer School w czeskich Hejnicach. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Uniwersytet w Pardubicach oraz Center for Environmental and Technology Ethics w Czeskiej Akademii Nauk w ramach inicjatywy Blended Intensive Programme, stanowiącej część programu Erasmus+. Uniwersytet Wrocławski był częścią konsorcjum wraz z Uniwersytetem Komeńskiego w Bratysławie oraz Uniwersytetem w Wageningen w Holandii. Wśród wykładowców i wykładowczyń byli również przedstawiciele i przedstawicielki Uniwersytetu w Wiedniu, Uniwersytetu Masaryka w Brnie, Uniwersytetu we Fryburgu oraz Słowackiej Akademii Nauk. Osoby uczestniczące reprezentowały natomiast nie tylko Polskę, Czechy, Słowację i Holandię, ale również Ukrainę, Hiszpanię, Włochy, Norwegię, Niemcy, Szwajcarię, Chiny, Indie, Kanadę oraz Republikę Południowej Afryki.

IMG20240607112901

Program obejmował wykłady i seminaria, a także wycieczkę w okolice kopalni Turów i spacery po górskiej okolicy. Zadanie zaliczeniowe dla uczestniczek i uczestników polegało na przeanalizowaniu i przedyskutowaniu przypadku Turowa w grupach reprezentujących różne punkty widzenia: polskiego i czeskiego rządu, operatora kopalni, lokalnej społeczności, przyszłych pokoleń i istot pozaludzkich.

DSC05657-1280x854

Miło nam poinformować, że w przyszłym roku nasz Instytut będzie kierował organizacją kolejnej edycji szkoły letniej poświęconej filozofii środowiskowej!

Tymczasem zapraszamy do zapoznania się z relacjami osób, które uczestniczyły w tegorocznej edycji wydarzenia.

DSC05482-1280x854

„To był mój pierwszy wyjazd w ramach programu Erasmus+ i muszę przyznać, że był bardzo udany. Plan szkoły letniej był dobrze przemyślany: przez pięć dni prowadzone były wykłady i seminaria, przy czym organizatorzy zadbali o to, by dni wypełnione intensywną nauką przeplatały się z tymi luźniejszymi (wycieczka do Turowa i spacer po górach). Program przewidywał również dużo wolnego czasu, który można było wykorzystać na integrację z innymi osobami, które brały udział w szkole letniej (również z wykładowcami). Uważam, że od strony organizacyjnej całe przedsięwzięcie okazało się dużym sukcesem.

Bardzo się cieszę, że ostatecznie zdecydowałam się na ten wyjazd. Pokazał mi on, że mam dobrze opanowany język angielski, jestem w stanie zrozumieć wykłady, brać udział w seminariach czy prowadzić w języku angielskim rozmowy na różne tematy; nabrałam pewności siebie i tego typu interakcje już mnie tak nie stresują. Dał mi też okazję do tego, by poznać wielu wspaniałych ludzi, których mam nadzieję uda mi się znowu spotkać za rok. Dzięki szkole letniej dostrzegłam, że filozofia może być skutecznie wykorzystywana na różnych płaszczyznach, np. w technologii. Wiem, że wiele osób chciałoby się rozwijać w kierunku filozofii środowiskowej, dlatego bardzo bym chciała, by również nasz Instytut mógł zaproponować zajęcia o takiej tematyce.”

Malina Sieradzka

DSC05408-1280x854

"Udział w Environmental Philosophy Summer School był wyjątkowym doświadczeniem. Mogliśmy czerpać wiedzę bezpośrednio od osób pracujących nad bieżącymi problemami w filozofii ochrony środowiska i filozofii techniki. Podsumowaniem były dwie aktywności związane z kopalnią Turów. Pierwszą była wycieczka do kopalni, a następnie przeprowadzenie „Environmental Ethical case study” w oparciu o metodę zaprezentowaną w ramach wykładu „Principalism as a methodology to deal with conflicts in environmental governance” [Ivo Wallimann-Helmer]. Drugim była praca w grupach nad argumentami z wybranej perspektywy na problemy związane z kontynuacją wydobycia w Turowie. Podsumowaniem tego ćwiczenia była ciekawa debata, gdzie wszyscy z zaangażowaniem broniliśmy prezentowanych poglądów. Udział dał mi również możliwość poznania obszaru pracy filozoficznej doktorantów z uczelni zagranicznych. Największą wartością są jednak bliskie relacje, które zawiązałem z cudownymi ludźmi o podobnej wrażliwości i zbliżonych zainteresowaniach. Nie mogę się doczekać następnej edycji!"

Bartłomiej Sadowski

DSC05503-768x513

"Szkoła filozoficzna, w której miałem przyjemność uczestniczyć, była niezwykle wartościowym doświadczeniem. Dla mnie była okazją do nowego spojrzenia na etykę środowiskową, ukazując, jak etyczne teorie mogą być stosowane do problemów ekologicznych. To znacznie wzbogaciło moje podejście do kwestii ochrony środowiska. Udział w wykładach i debatach pozwolił mi na głębsze zrozumienie filozoficznych problemów i uświadomił trudności związane z rozwiązywaniem sporów (przykład Kopalni Węgla Brunatnego „Turów”). Dzięki temu zyskałem szerszą perspektywę i umiejętność wieloaspektowej analizy, co pozwala mi teraz skuteczniej oceniać złożone problemy oraz lepiej rozumieć, jak trudno jest stosować teoretyczne założenia w praktyce. Ważnym elementem była również możliwość poznania inspirujących osób, z którymi wymieniałem się poglądami i doświadczeniami. Te interakcje były wzbogacające i ukazały mi wielość punktów widzenia wynikających z różnorodności doświadczeń. Szkoła filozoficzna znacząco wzbogaciła moje intelektualne i osobiste doświadczenia. Polecam udział w takich inicjatywach każdemu, kto chce pogłębić swoją wiedzę i rozwijać umiejętności filozoficzne."

Dominik Sewina

DSC05429-1280x854

DSC05446-1280x854

Fotografie czarno-białe: Varvara Šatunová

Fotografia kolorowa: Urszula Lisowska