Miło nam poinformować, że od roku akademickiego 2023/2024 uruchomiona zostanie rekrutacja na dwa nowe kierunki oferowane w Instytucie Filozofii. Są to:
- Etyka - studia I i II stopnia w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym
Studia na kierunku Etyka są skierowane do osób zainteresowanych pracą nauczycieli, członków komisji oraz ekspertów innego rodzaju. Program studiów licencjackich obejmuje przegląd historycznych koncepcji w obszarze etyki, z uwzględnieniem myśli polskiej, wprowadzenie do bioetyki, przedmioty z zakresu metodologii, logiki oraz socjologii, a także fakultatywny blok zajęć psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela. Program studiów II stopnia oferuje przedmioty z zakresu ontologii i epistemologii etyki, aksjologii i deontologii, pogłębione studia nad bioetyką, a także zajęcia poświęcone wybranym problemom etycznym (w szczególności współczesnym). Fakultatywny blok zajęć przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela obejmuje kursy z zakresu dydaktyki oraz praktyki zawodowe. Ukończenie studiów I i II stopnia i zrealizowanie fakultatywnych bloków pedagogicznych na obu poziomach daje uprawnienia nauczycielskie.
- Culture, Thought and Humanity - studia anglojęzyczne I i II stopnia
Celem kierunku Culture, Thought and Humanity jest przekazanie zaawansowanej wiedzy na temat idei filozoficznych oraz ich wpływu na procesy kształtowania się kultur. Chodzi o zainicjowanie i rozwój refleksji na temat relacji między filozofią a porządkami różnych kultur, obecności i oddziaływania filozofii w różnych kulturach. Proponowane studia mają przekazać wiedzę dotyczącą wykorzystywania idei filozoficznych do dialogu między kulturami. Proponowany korpus wiedzy jest szeroki – obejmuje rozwój głównych idei, koncepcji i nurtów filozofii, a także jej subdyscypliny, zwłaszcza filozofię kultury, antropologię filozoficzną oraz filozofię społeczną i polityczną. W związku z tym absolwenci powinni posiadać zaawansowaną wiedzę na temat podstaw filozofii oraz konkretnych tradycji filozoficznych dotyczących w szczególności filozoficznych koncepcji człowieka, miejsca "osoby między naturą a kulturą", sposobów filozoficznego rozumienia i definiowania kultury oraz filozoficznej krytyki kultury. Powinni umieć myśleć krytycznie, prowadzić przemyślaną debatę, wykorzystywać podejścia interdyscyplinarne (antropologia kultury, psychologia kultury, socjologia kultury). Główne zalety tego rodzaju kształcenia, to stworzenie, na gruncie charakterystycznej dla filozofii specyfiki sposobu jej badań, zorganizowanego, wszechstronnego i interdyscyplinarnego obrazu badań nad kulturą, wrażliwego na zmiany w obrębie kultury, problem dialogu międzykulturowego, specyfikę dziedzictwa kulturowego oraz konflikty wartości i uwarunkowane nimi procesy społeczne. Efektem tej wiedzy powinno być wykształcenie opartego na kompetencjach filozoficznych krytycznego rozumienia, krytycznego myślenia i krytycznego podejścia do współczesnych procesów cywilizacyjnych, a także umiejętność propagowania tej wiedzy w instytucjach kultury i wspierania w nich konstruktywnych umiejętności współtworzenia, dialogu i rozwiązywania konfliktów. Mogłoby to służyć zatrudnieniu w instytucjach związanych z edukacją, mediami i sztuką, ale także w organizacjach pozarządowych działających na styku kultur, takich jak organizacje zajmujące się pomocą uchodźcom, czy rozwiązujące konflikty między mniejszościami etnicznymi i religijnymi. Motto brzmiałoby więc: „thinking for a change”. Chodzi o ukształtowanie osoby, która rozumie swoje środowisko kulturowe i cywilizacyjne oraz jest nastawiona na tworzenie i współtworzenie procesów dialogu, wzajemnego uznania i zrozumienia dla poprawy warunków komunikacji między ludźmi.
Informacje na temat zasad rekrutacji znajdują się w uniwersyteckim serwisie rekrutacyjnym.
Zapraszamy do zgłoszeń!