Nakładem wydawnictwa „Peter Lang”, w serii „German Literature and Culture”, ukazała się w 2020 r. książka Maxa Kalbecka „Theaterkritiken des Wiener Fin de siècle” opatrzona wstępem i komentarzem dr Joanny Giel z Pracowni Badań nad Dziejami Filozofii na Śląsku przy Instytucie Filozofii Uniwerystetu Wrocławskiego.
Urodzony we Wrocławiu Max Kalbeck (1850-1921) znany był dotychczas w gronie muzykologów jako biograf Johannesa Brahmsa, natomiast nieodkryte pozostawały jego krytyki teatralne i muzyczne, jakie w latach 1880-1920 publikował na łamach wiedeńskich periodyków. Przygotowana przez dr Joannę Giel edycja to poprzedzony komentarzem wybór krytyk Kalbecka na temat najważniejszej ówczesnej austriackiej sceny teatralnej – wiedeńskiego Burgtheater. Kalbeck żywo rejestrował teatralne wydarzenia i dokonania Wiednia przełomu XIX i XX wieku – okresu, który uchodzi powszechnie za jedną z ważniejszych epok w historii literatury i kultury austriackiej. Przygotowana przez dr Giel antologia wzbogaca źródłową bazę tego dyskursu; poza wartością dokumentacyjną, publikacja dr Giel proponuje ciekawe spojrzenie na wiedeński fin de siècle, który jawi nam się ze wszystkimi swoimi sprzecznościami i konfliktami.
Dr Joanna Giel uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego w 2010 roku. Od 2010 jest zatrudniona w Instytucie Filozofii UWr. W centrum jej badań znajduje się przede wszystkim śląsko-austriacki dialog kulturowy.
Informacje o książce na stronie wydawcy.